Karcsa - Bodrogközi Radikálisok
Karcsa - Bodrogközi Radikálisok
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Zenekarok
 
Hírek
Hírek : Vörös barátok - Magyar templomosok emlékei

Vörös barátok - Magyar templomosok emlékei

  2017.02.13. 13:50

A karcsai templom éppíttetői

II. András király (1205–1235) uralkodása idején aranykorukat élték a magyarországi keresztesek. András 1217-ben maga is hadjáratot vezetett a Szentföldre. A jeruzsálemi szent sír fölé emelt centrális templom mintájára az 1200-as évek derekán sorra épültek országszerte a kör alaprajzú, szimmetrikus szerkesztésű és boltozatú emlékkápolnák, finom téglaarchitektúrájú, belső karéjos, ülőfülkés rotundák. A bodrogközi Karcsa, az Ung vidéki Gerény, a Szeged közelében található Kiszombor hatkaréjos, kupolás körtemplomai; Zalában a kallósdi és szentpáli, az Őrvidéken a nagytótlaki; a jáki és pápoci, északon a kisbényi, süvétei, szalonnai – téglából épült, gyakran emeletes, rejteklépcsős – kerek templomok mindegyikén a Szent Sír-kápolna térélménye, bizáncias művészeti és technikai hatása mutatkozik meg.


Se erődítményt, se felvonóhidat, se őröket ne keressen, aki meglátogatja a templomosokat óbudai székházukban – olvashatjuk magazinunk október 27-i számában. Fáy Zoltán abból az alkalomból szentelt írást Krisztus mai katonáinak, hogy a Vatikán nemrég – egy 2001-ben megtalált egykorú perirat tanúsága alapján – hivatalosan rehabilitálta az 1300-as évek elején perbe fogott és az inkvizíció által mindenüktől megfosztott templáriusokat. A középkor históriájának egyik legismertebb és a legtitokzatosabbnak tartott szervezetéről viszonylag sok érdekességet olvashattunk már a francia Maurice Druon népszerű történelmi regényeitől a lovagoknak tulajdonított misztikus ténykedések ponyvaszintű feldolgozásáig. A keresztes lovagrend valóságos szerepéről és történetéről azonban tudományos igényű, hiteles forrásokra támaszkodó, helytálló és színvonalas szakmunka nem sok készült. Amit e lovagrendnek magyar földön a XII. század közepétől két évszázadig játszott szerepéről tudhatunk, csak néhány karcsú könyv, folyóiratban megjelent tanulmány, összefoglaló munkák egy-egy fejezete tartalmazza. A legutóbbi, tudományosan is helytálló népszerű történelemkönyv (Zombori István: Lovagok és lovagrendek, Bp., 1988) mindössze három oldalt szentelt a templomosoknak, mégis szinte minden fontos ismeretünkről szó esik benne, beleértve az építészettörténetből vett, hitelt érdemlő emlékeket és vonatkozásokat. A hazai forrásokból a szerző által idézett Pesty Frigyesnek az Akadémiai Értesítő 1861. évi 2. számában közölt tanulmánya, illetve a Reiszig Ede által a Jeruzsálemi Szent János Lovagrend hazai történetéről 1925 és 1928 között publikált munkája óta nem sok új látott napvilágot a Kárpátoktól az Al-Dunáig. E röpke összefoglalás is csupán az elmúlt évtizedek régészeti és építészettörténeti kutatásainak szaklapokban hozzáférhető adataira, illetve a terepvizsgálódások vélt vagy valós eredményeire támaszkodik.
A templomos rend históriája a kezdetektől szinte egy szálon fut a johannita – ispotályos – lovagokéval. Mindkét szerzet a Közel-Keleten született a keresztes háborúk vérében és tüzében a XI. és XII. század fordulóján. 1096-tól sorozatban indították hadjárataikat az európai uralkodók a Szentföld felszabadítására és a muzulmánok távol tartására, azonban ekkor már régóta folyt az egyéni és csoportos zarándoklat a kontinensről Jézus születésének, életének és halálának színhelyére. Jeruzsálemben a bencés barátok rendezték be és működtették az első vendégházat. A hospital – amelyből a spital, ispita, ispotály és istápol szó, valamint a szálloda (hotel) és a kórház intézménye ered – kápolnáját a Krisztust megkeresztelő Szent János tiszteletére szentelték, és amikor a hadsereg fővezére, Bouillon Gottfried 1099-ben bőkezűen megjutalmazta a betegápolókat, azok János nevében szerveztek újabb szerzetesrendet. A johannitáknak telekszomszédaik és szolgáltató kollégáik voltak a templomosok, akik Salamon király jeruzsálemi templomáról kapták a nevüket, ahol a zarándokházukat alapították. Mindkét szerzet Krisztus szegényei és a jámbor utasok oltalmára alakult, szervezetük, reguláik, öltözékük, jelképeik formailag és lényegileg szinte ugyanazok voltak, és mindkét rend tagjai fegyverrel óvták magukat és védenceiket. Amikor a templomosok is megkapták működési engedélyüket a pápától (1128), már mindkét társaság hálózata javában épült Európa-szerte.

E párhuzamosságot jól szemlélteti a johanniták és a templomosok magyarországi letelepedése és elterjedése. Az utóbbiak 1136-tól – Robert de Craon nagymestersége alatt – pár év alatt európai nagyhatalommá váltak, úgyhogy amikor II. Géza magyar király (1141–1162) Esztergomban, Székesfehérváron és Budán területet s mellé jövedelmező birtokokat, malmokat, réveket stb. adományozott a János vitézeknek, hasonló figyelmessége aligha kerülhette el a templomos lovagokat. Az 1150 táján az esztergomi piactér közelében megalapított Szent István király konvent, a Szent Kereszt, Szentlélek és Szent János (később Szent Erzsébet) titulusú ispotályok és rendházak itt és mindenütt az országban – Buda-Felhévízen és -Alhévízen, a fehérvári Sziget városrészben, Csurgón, Pöstyénben, a Vág völgyében, Sárosban és az erdélyi Tordán – jól ismert fürdők, termál- és gyógyvízforrások mellett létesültek. Géza királyt mint a rend tagját a johanniták fehérvári konventjében temették el, a lovagok szponzorálását özvegye, Fruzsina (Eufrozina) királyné buzgón folytatta.
II. András király (1205–1235) uralkodása idején aranykorukat élték a magyarországi keresztesek. András 1217-ben maga is hadjáratot vezetett a Szentföldre, ami bár szerény katonai sikert, de igen jelentős kulturális és művelődéstörténeti nyereséget hozott. A XIII. századi magyar építészet kutatásában nem nyert elég nagy teret, hogy a király kíséretében százával fordultak meg a Szentföldön magyar főrendek, zászlósurak, egyházi és világi személyiségek, nagybirtokosok, kegyuraságok, különböző rendű és rangú szerzetesek, akiknek megrázó lelki élményekben volt részük a szakrális művészetek, elsősorban az építészet láttán. Nem csoda hát, hogy a zarándoklat célpontja, a jeruzsálemi szent sír fölé emelt centrális templom mintájára az 1200-as évek derekán sorra épültek országszerte a kör alaprajzú, szimmetrikus szerkesztésű és boltozatú emlékkápolnák, finom téglaarchitektúrájú, belső karéjos, ülőfülkés rotundák. A bodrogközi Karcsa, az Ung vidéki Gerény, a Szeged közelében található Kiszombor hatkaréjos, kupolás körtemplomai; Zalában a kallósdi és szentpáli, az Őrvidéken a nagytótlaki; a jáki és pápoci, északon a kisbényi, süvétei, szalonnai – téglából épült, gyakran emeletes, rejteklépcsős – kerek templomok mindegyikén a Szent Sír-kápolna térélménye, bizáncias művészeti és technikai hatása mutatkozik meg. Több említett helynek bizonyíthatóan köze volt a lovagrendekhez, feudumként vagy az alapító személy kegyurasága révén.

A hiteles helyként működő, királyi és más oklevelek „köteles” példányait irattárukban őrző johannita és templomos klastromok szerepét az ország életében jól szemléltetik a tatárjárás körüli évek politikai eseményei. 1231 márciusában II. András kiadta új dekrétumát az 1222. évi Aranybulla törvényeinek megerősítéséül. A felsorolt pontok alapján rájuk fért a „megerősítés”. A 4. és 5. cikkely kimondta: bírói ítélet nélkül senki sem fogható el és nem büntethető; kárpótlás jár azoknak, akiket 1222 óta bírói ítélet nélkül fosztottak meg birtokaiktól. A 15. cikkely megszabta a hadkötelezettséget. A 23. és 32. cikkely a letelepedésüktől tette függővé a külföldiek tisztségviselését, és nem engedte, hogy birtokadományban részesüljenek. A 31. cikkely megtiltotta a zsidók és izmaeliták hivatalviselését. A 34. cikkely elkülönítette egymástól a királyi és ispáni jövedelmeket.
A király fiaival, Béla és Kálmán herceggel együtt az ispotályos lovagok színe előtt tett esküt a törvények megtartására. II. András két évvel később, 1233. augusztus 20-án a beregi erdőben a pápa legátusa előtt, kiközösítés terhe mellett megismételte ígéretét. A megújított egyezmény betűje szerint a zsidókat és izmaelitákat immár jellel különböztették meg, kivonták uralmuk alól a keresztény rabszolgákat, és megszüntették együtt lakásukat a keresztényekkel. Rendezték a sójövedéki ügyeket, a járandóságokat és jövedelmeket, az egyházi kárpótlásokat, az egyházi bíráskodás illetékességét hitbeli és házassági ügyekben, a birtokperek kivételével, amelyek továbbra is a király kezében maradtak. II. András három hétre rá, 1233. szeptember 11-én a johanniták esztergom-szentkirályi rendházában másodszor kényszerült szent fogadalommal megerősíteni a beregi egyezményt.
IX. Gergely pápa 1325. július elsején szentté avatta Erzsébetet, András és Gertrúd leányát. A karitatív lelkületű Árpád-házi szent német és magyar földön egyaránt a lovagok kedvelt patrocíniuma lett, a tatárjárás körüli esztendőkben ispotályokat szenteltek a tiszteletére. 1244-ben tekintélyes, kéttornyú téglatemplomot építettek Szent Erzsébet emlékére a Nagyszombat közelében lévő Kápolnán. 1241. április 11-én Muhi község határában András fia, IV. Béla és a keresztesek vérrel pecsételték meg szövetségüket. A király elfogására törő tatárok rohamát a johannita és templomos vitézek a testükkel fogták fel. Tizenhat János-rendi és nyolc templárius adta életét az uralkodóért – köztük az utóbbiak nagymestere, Rembaldus de Carumb –, mások önfeláldozóan kimentették Bélát a Sajó menti ütközetből, majd fedezték hosszú menekülését a Felvidéken és a Dunántúl nyugati peremén egészen a dalmáciai Trau, illetve Klissza keresztes váráig. Hűségük és bátorságuk jutalma sem maradt el: egy sor Vág-völgyi és dunántúli birtokot kaptak IV. Bélától, 1247-ben a király átadta a lovagoknak a Szörényi bánságot – gyakorlatilag az egész Délvidéket –, 1253-ban az ispotályosokra bízta a legfontosabb nyugati határvárak – Pozsony, Sopron, Moson, Dévény, Vasvár, Sárvár stb.– védelmét.
A johanniták és a templomosok párhuzamos történetének a francia földön lejátszódott dráma vetett véget. 1307-től koncepciós per zajlott Párizsban – V. Kelemen pápa „rendezésében”, a szent inkvizíció közreműködésével, a főszerepben Szép Fülöp királlyal –, amelynek fináléjában a máglyán elhamvadt Molay Jakab nagymesterrel együtt a templárius rend is megsemmisült. Az 1312 tavaszán megtartott vienne-i zsinat előre döntött a templomosok anyagi örökségéről, miszerint az legyen felerészben a johannitáké, felerészben a királyi kincstáré. Magyarországra legyengülve értek el a párizsi ítélet hullámai. A kontinens legkeletibb keresztény királyságát még Róma is bajosan tudta kordában tartani, nemhogy a francia udvar. A két lovagrend fizikai, lelki és politikai közelségét bizonyítja, hogy a magyarországi templomos ingatlanok vagy spontán átkerültek a johannitákhoz, vagy – a kontinensen egyedüli módon – még sokáig a „megszűntek” kezén maradtak. 1312-ben a rozgonyi ütközetben a templomosok Károly Róbert oldalán küzdöttek a trónkövetelő Amadé fiak ellen, a magyar királynak tehát sem oka, sem érdeke nem volt ellenük fordulni.
Lássuk ezek után a történelmi ország területén bizonyosan vagy feltehetően a templomos vitézek működéséhez köthető építészeti emlékeket. Első rendházuk a somogyi Csurgón volt, amelyről egy 1163-ban kelt birtoklevél tanúskodik. A hatalmas nyolcszögletű, téglatornyos román kori templom mellett ott találjuk a Szűz Mária nevét viselő forráskutat. A templomosok főleg a Dunántúlon és Szlavóniában építették erődített mansióikat. Fehérvári konventjük – mint birtokaik és rendházaik sok helyütt – szomszédos volt a johannitákéval, és hogy egyenrangúak voltak velük, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az 1222. évben meghozott törvények egyik példányát – az Aranybulla 31. cikkelye szerint – a kancellária, a pápa és az ispotályosok levéltára mellett az ottani templomosoknál is el kellett helyezni. Az említett királyi városokon kívül Pozsonyban és Győrött volt klastromuk a vörös barátoknak – akiknek fehér köpönyegére piros anyagból szabott keresztet varrtak, szemben a szintén vörös barátoknak nevezett johannitákkal, akiknek rőt köpenyére varrták a fehér lovagkeresztet.
Egy 1293-ban készült jegyzék alapján – Pesty Frigyes nyomán – a zalai Újudvaron, a somogyi Belegen, Szentmártonban, Okriszentlőrincen, a tolnai Szokolyban, a Dráván túli Bélaváron, Glogovnicán, Bozsjakovinán, Dubicán és Gorán, valamint a dunántúli Bőn, Nekcsén, Novákiban és Keresztényben voltak templomos birtokok. Közülük Újudvaron került elő 1930-ban egy román kori kőkeresztes timpanondísz, majd az 1980-as években a templom alapfala. A borsodi Martonyi határában lévő, később pálos rendi templomromban a lovagok XIII. századi Szent Márton-klastromát sejtik; északabbra a Salvátor és Mária gyógyforrásairól híres Szinyelipóc fölötti Mersevárat tartja a hagyomány a templáriusok fészkének. A lengyel határon található Gáboltó vénei nagy ünnepkor máig keresztes kámzsában járnak processziót a barátok (Cruciferi de Gibolt) gótikus temploma körül. Szintén Sáros vármegyében Komlóskeresztes régi temploma a templomosoké lehetett – írta Divald Kornél az előző századelőn. A Tátra szepességi lábánál fekvő Lándok kicsiny román stílusú Szent Miklós-egyházát 1293-ban Rikolf mester alapította lovagjainak, Hunfalván a XIII. századi ikerablakos tornyú templom a szent sír keresztes lovagjai számára épült 1232 körül.
Nyitra környékén, az Apátkoloshoz tartozó erdőben a templomosok klastromának és templomának romjait írja le a Borovszky Samu-féle vármegye-monográfia; Galgóc közelében a rend XIII. századi birtokai – Kolos, Rakovica, Kovarc, Báb és Pöstyén – sorakoznak. A híres Vág-parti fürdőhely, Pöstyén szigetén a XIX. század végén még láthatók voltak a lovagok különös téglaépítményének faragott kő részletei, misztikus jelképei és figurái. A kápolna Y alaprajzú szentélye egyedülálló a magyar emlékanyagban. Nem messzi tőle, Maniga községben Szűz Mária titulusú, szintén téglából épült kora gótikus templom található keresztes birtokon. Szentélye fölött, a padlástér falában íves fülkéket alakítottak ki. A Vág felső völgyében – a lengyel sóimport útvonala mentén – több templomos emléket is találunk. A lovagok központja a hagyomány szerint Liptószentmárián volt. Mednyánszky Alajos 1825. évi utazásakor leírta a roppant Mnich (Barát) hegyet, Liptó fölé kimagasló templomával. „Valóban volt itt egy kolostor – írja a báró –, csupán az alapjai maradtak meg, mégis egyike a legkülönösebbeknek a magyarországi monostorok közül, mivel okirattal bizonyítható, hogy a templomos lovagoké volt. A templomot Szent Márton nevére szentelték, és a rózsahegyi anyaegyházhoz tartozik. Az épület kicsi, jelentéktelen, építésmódja alapján igen régi, hajdan erős kőfal körítette.” Seliga Jakab szepesi kanonok, rózsahegyi plébános a gróf Herberstein család levéltárából származó irat alapján közölte Mednyánszkyval, hogy a Herbersteinek nemzetségéből származó Johann Gottfried, a templomos lovagok fővizitátora és praeceptora 1230-ban magyarországi szemleútján a Szentmárton melletti Mnich hegyén halt meg. Likavka vára szintén a rend birtoka volt, amint Borovszky könyvében Jókő, Znió, Temetvény és Illava lovagváráról olvasható, hogy a templomosok erődítményei voltak, utóbbi a híres Liptótepla, azaz Hőlak gyógyfürdő szomszédságában. A XII. században a templáriusoké volt a csallóközi Éberhard vízivára és a margitszigeti erőd is.

Liptószentmárton templomának szentélyfalán a kereszt alakú ablaknyílás hangsúlyozza az építmény urainak mivoltát. Kozák Károly régész (1922–1989) úttörő szorgalommal kutatta, gyűjtötte a középkori templomok, kolostorok hasonló részleteit, tanújeleit. A keleti oromzatokon látható kereszt alakú nyílások éppúgy a lovagrendek építményeire utalnak, mint a helyszínen talált, utóbb befalazott román kori és gótikus lovagkeresztes sírkövek. E jegyek a különleges alaprajzú és technikájú, ráutaló birtokú épületek esetében megerősíthetik a templomosok (és más lovagrendek) kapcsolatát a műemlékkel (Dévény, Szent Kereszt-templom, Vízkelet-Hegy, Abos-Kőszeg stb.).
A egyetlen, írott forrás szerint is a szentföldi keresztesekhez tartozó hiteles erdélyi helyről – helyszűke miatt – csak annyit, hogy az ótordai református templom legrégebbi, nyugati homlokzatának tökéletes arányú csúcsíves kapuzata, valamint a Bretagne-ban található Saint-Alban Szent Jakab-templomának nyugati portálja egymásnak mérnöki pontosságú, tökéletes hasonmásai. Mindkét templom az 1200-as évek végén készült a templomos rend által és szolgálatára. Végül egy jóval későbbi, érdekességként ide köthető epizódról emlékezzünk meg. A Balatontól északra található Szentantalfa község fölötti hegyoldalon messziről látható a XIII. században épült Szent Balázs-templom. Telkét a romos épülettel együtt 1926-ban – 12,5 millió koronáért – megvásárolta egy bizonyos báró Adolf Lanz von Liebenfels nevű osztrák állampolgár. Cisztercita szerzetesnek készült, majd 1907-ben a régi hagyományokon új templomos rendet alapított. Werfensteini várkastélyán húsz évig lengett a liliomos-lovagkeresztes zászló, a nácik előretörésével azonban jobbnak látta áthelyezni a székhelyét. Így került a Dunántúlra. A szőlőskertjében álló templomrom előterét, hajója egy részét befedte, lakhatóvá tette, naphosszat a környéket leste a toronyból. Felvett nevén, Lancz Györgyként 1945 tavaszáig, az oroszok megérkezéséig állt őrt birtokán, azután eltűnt.
Ő volt az utolsó „középkori” templomos lovag magyar földön.

Ludwig Emil, 2008. január 15.

Forrás: mno.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 
Óra
 
Jobbik
Lezárt szavazások
 
Előre hozott választás
Lezárt szavazások
 
Hősök napja
Lezárt szavazások
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2006-06-24
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mi várható az éven?
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Kormány
Lezárt szavazások
 
Reform
Lezárt szavazások
 
Schengeni csatlakozás
Lezárt szavazások
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre